Strands Fordonskomponenter AB jobbar som tillverkare och grossist och all vår försäljning sker genom våra ÅF, distributörer och OEM. Du kan därför som slutkund inte handla på denna hemsida. Är du en ÅF/Distributör eller OEM och önskar att handla av oss vänligen KLICKA HÄR för att ansöka om konto.

Företagskunder

Klicka här för att öppna PDF med leveransbestämmelser och försäljningsvillkor.

Vi på Strands vill att våra kunder skall handla smidigt och säkert, för att åstadkomma detta så har vi dessa köpevillkor i vår webbshop. Eventuella returer och/eller reklamationer skall godkännas av Strands innan de skickas till oss. Då skall även retursedeln vara ifylld med returnummer som erhålls av Strands. Vi svarar på alla frågor som rör köp/beställningar inom 24 timmar (vardagar) som skickas in till info@strands.se
(Det går även att ringa oss på 0320-450 450).


Fraktkostnad
Faktisk fraktkostnad läggs till på skrymmande/tunga varor.
Om ni vill vara säkra på kostnaden är ni välkomna att ringa 0320-450 450 eller maila oss på info@strands.se

Generella fraktkostnader:
I denna avgift ingår frakt, aviseringsavgift och expeditionsavgift.

Standard Företagspaket Postnord (Sverige) 16:00   (0-35kg)         99 SEK ex. moms
Skrymmande paket TNT Solskydd och fordonsbågar                     350 SEK ex. moms
Inrikes halvpall (Sverige)  TNT (0-420kg)                                     480 SEK ex. moms
Inrikes EUR-pall (Sverige) TNT (0-420kg)                                     730 SEK ex. moms


Incoterms® 2010

Vi använder oss utav EXW (Ex-Works. FVL Fritt vårt lager) om inget annat är överenskommet i ett enskilt avtal.

Ex-Works/Fritt vårt lager innebär följande:

Köparen ska betala alla kostnader i samband med transporten (frakten, exportkostnader, tullklarering mm) från säljarens lager till köparens lager. (Om inget annat är överenskommet).
Köparen ska anskaffa export och importlicenser.
Köparen bör teckna transportförsäkring.
Köparen bär risken för skador som uppstår redan då säljaren avskilt godset för köparens förfogande dvs köparen bär risken för skador som uppstår under lastning, transport och lossning.
Köparen ska reklamera till den transportör som har fakturerat transporten.

Om du som köpare saknar ditt gods, alternativt om det skadats under transport är du välkommen att höra av dig till oss så ger vi dig ett försändelsenummer som du sedan uppger till transportören när du gör en anmälan av saknat/skadat gods.

Om godset är skadat är det väldigt viktigt att detta noteras på transportörens utlämningskvittens innan ni signerar försändelsen samt på er mottagarkvittens med en signatur från transportören/chauffören.
Det är köparens skyldighet att granska varorna vid ankomsten, kontrollera att varorna som beställts har levererats och inte är skadade. Om skadan är synlig vid leverans, är mottagaren skyldig att anmäla detta till transportören och om nödvändigt, vägra ta emot de levererade varorna.

Notera att du som köpare/mottagare måste göra anmälan hos transportbolaget vid EXW/FVL-villkor.

Postnord telefonnummer: 0771-33 33 10
TNT telefonnummer: 020-960 960



Farligt gods

Allt farligt gods, såsom spolarvätska etc. levereras på pall.
Se Generell fraktkostnad ovan. Det tillkommer också en farligt gods-avgift på 314 SEK ex.moms.
Ej utlösta paket debiteras med 450:- (inkl. moms) för att täcka våra hanteringsavgifter.


Vid större order meddelas ändrad leveranskostnad innan ordern skickas.
Vid val att betala med faktura hos oss så genomgår ni en sedvanlig kreditprövning. Om denna kreditprövning ej ger oss ett tillfredsställande resultat kommer er order att omvandlas till förskottsorder och ni får då skickat en faktura att förskottsbetala.


Vi har ingen minimum ordergräns.


Leveranstid
Normal leveranstid för artiklar som finns i lager är 2-3 arbetsdagar. (inom Sverige) till företag.

Om en vara är slut kommer den hamna på restorder och levereras vid ett senare tillfälle.
Denna restorder levereras utan extra kostnad för er (inom Sverige).
Köpet går naturligtvis att häva utan kostnad vid förseningar. Detta görs genom att kontakta oss.


Garanti 
Vi lämnar generellt ett års garanti om inte längre tid anges på artikelsidan.
NYHET! Vi lämnar nu 3 års garanti på hela Strands Lighting Division-sortimentet.



Reklamationer och returer
Vid retur eller reklamation skall Strands kontaktas på reklamation@strands.se.
Bifoga gärna bilder och uppge inköpets fakturanummer.
När vi mottagit all information som vi behöver, kommer du som ÅF få ett returnummer och en retursedel som skall fyllas i och följa med returen till oss.

Garanti gäller från inköpsdatum.
Om du som ÅF kan uppvisa ett säljdatum i form utav ett kvitto, gäller garantin från den dagen. (Gäller 6 månader from. Inköpsdatum)

Strands hämtar inte under några omständigheter ut paket skickade med bussgods etc. som inte levereras direkt till returadressen.

Normalt bruk
Tolkningen är att om du t.ex. har en buss, taxi eller budbil som går 20-40.000 mil om året innebär detta att du kortar ner din garantitid på t.ex. xenonlampor som är förbrukningsvaror och har i princip annars inga garantier vid köp hos de flesta auktoriserade verkstäder eller annan detaljhandel. Alla garantier avser normalt bruk. Förväntad livslängd för en xenonlampa är 2-3.000 timmar, det motsvarar drygt 5 år vid normalt bruk (2000 mil/år).


Missbruk
Alla falska beställningar och missbruk av denna webbshop med tillhörande sidor kommer att polisanmälas. Strands kommer att göra sitt yttersta för att bistå polisen i utredningsarbetet. Då vi använder oss av IP-spårning så sparas allt i ett register om problem skulle uppstå, detta register raderas när allt är genomfört.
Ej betald faktura överlåts till inkasso för indrivning.


Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar.