Historien börjar i en liten lokal i Berghem i början av 2000-talet. Mycket står på spel för Jon Strand. Den privata bostaden är nyinköpt, barnen är små. Han har investerat alla besparingar för att starta det egna bolaget, Strands fordonskomponenter AB. Visionen är tydlig. Han vill förändra en konservativ bransch. 

Som liten är han driftig. God social förmåga. Alltid den som vill få saker att hända fort. Som säljare får han användning av egenskaperna, redan som 15-åring startar han sitt första bolag inom dagligvaruhandeln. Under flertalet år arbetar han inom fordonsbranschen med allt från försäljning av förbrukningsmaterial till reservdelar. Men snart infinner sig en frustration. De etablerade bolagen visar sig ha ett motstånd mot ny teknik, de har omotiverade överpriser och lägger alldeles för mycket resurser på att försvara sitt existensberättigande.

Egen design
När han startar Strands vet han att besparingarna initialt inte räcker till att ta fram egna produkter, men målet är att snabbt lyckas med detta. Två år senare tar han fram Strands första egna produkt. Ett xenon-extraljus helt i egen design med det välkända varumärket Osram som tillhandahöll xenon-tekniken på insidan.

Strands tester av lamporna var till en början mycket osofistikerade och gick mest ut på att jämföra produkten med de stora tyska tillverkarnas lampor. Ofta ute på någon mörk skogsväg. Resultatet blir alltid detsamma – lampan visar sig vara överlägsen de andra tillverkarnas. Efter flera vedermödor med diverse myndigheter blir lamporna godkända i hela EU för användande utefter väg. Priset var i det närmaste en tredjedel från närmaste konkurrent. Gissa om lamporna sålde.

Framgångsrik förändring
På lastbilsmässan i Jönköping 2004 börjar Strands visa konsumenten produkternas pris. Det skakar om marknaden och återförsäljarna – knappt 500 återförsäljare förloras under mässan. Istället vinner Strands kundernas hjärtan och får 500 nya kunder per 30 dagarsperiod under två år. Resultatet är häpnadsväckande.

Strands startar sedan branschens första webbshop som gör produkterna tillgängliga för alla. Mycket tack vare de låga priserna blir postorderverksamheten ledande inom branschen. För att ytterligare stärka positionen på marknaden börjar Strands med ett unikt koncept baserat på försäljning, marknadsföring och kundnytta. Bland annat produceras och distribueras cirka fem miljoner kampanjblad varje år.

Det nya sättet att arbeta leder till att marknadens ögon öppnas och efter cirka tre år återvänder återförsäljarna. I dag arbetar Strands endast genom återförsäljare och distributörer. Sedan dess har Strands tagit fram nästan 500 egna produkter under egna varumärken, alla utan undantag i samma anda. Teknik, design och hållbarhet ska avspegla vad produkten faktiskt kostar. Kunden ska inte behöva betala för en enorm overheadkostnad.

Testvinnare
Att erbjuda den absolut bästa och senaste tekniken i ett utförande tillgängligt för alla är Strands motto. Strands har vunnit en mängd tester i diverse tidningar i hela Europa, och alltid utsedd till mest prisvärda köpet. Framförallt är det Strands kunder som är de allra bästa ambassadörerna. De har genom sina omdömen skapat intresse från de flesta av världens stora fordons- och maskintillverkare och gjort att företaget numera levererar direkt till flertalet både inom tunga fordon, entreprenad, skog och släpvagnar över hela jordklotet.

Jon Strands vilja att göra annorlunda och bryta mot oskrivna regler är fortfarande en del av Strands. Ambitionen att vara marknadsledande kräver en fortsatt kvickfotad och innovativ företagskultur.