Nedan finner du förekommande frågor med tillhörande svar. Om du har en fråga som du inte hittar i listan, kontakta oss och fråga direkt.

  • Behöver jag köpa motstånd till mina LED-bakljus?

    Alla bilar reagerar olika på LED-belysning, vilket gör frågan svår att besvara. Några bilmodeller reagerar inte alls, en del vägrar tända lampan utan ett motstånd som lurar bilens dator att det finns en glödlampa att tända. Generellt så är det så att ju dyrare/nyare bil – desto mer problem. Vårt råd är att köpa lampan och prova. Funkar det inte, beställ motstånd.

  • E-märkning. Kan jag ha en sidomarkering som blinkers?

    Det kan man inte, eftersom lampor är E-märkta för en speciell användning.

    Om produkten heter sidomarkering så är det inte en blinkers och då inte heller godkänd som sådan.

    En sidomarkering är inte E-märkt som ett främre positionsljus.

    E-märkningen anger inte bara ett godkännande utan ochså vad det är godkänt som. Så det handlar inte om en polismans uppfattning om vad som är tex. gult utan vad som står i E-märkningen på glaset.

    Våra gula positionsljus är godkända som främre positions ljus och får alltså inte användas som sidomarkeringar.

  • Kan jag själv se på en lampa vad den är E-märkt för?

    Ja det kan man.

    Här är några exempel.

    R1-S1 Bakljus och Broms i en lampa

    2a  Blinkers

    AR Backljus

    F Dimmljus

    L Nummerskyltsbelysning

    Sen är det fler tillägssiffror men huvudfunktionen utläser du i Bokstav/siffer kombinationen.

  • Tar en 27Mhz komradio in Åkerikanalerna?

    Nej. Åkerikanaler, Rikskanalen och andra specialkanaler ligger inte på 27Mhz bandet (26.965 to 27.405 MHz). De komradios Strands säljer fungerar på de färdiginställda kanalerna som är bestämda att fungera i Sverige (Europa).

    En del av apparaterna går att ställa in på, eller är inställda på, andra länders frekvenser.

    Läs mer här.

  • Vad menas med referenstal på extraljus, exempelvis Ref.45?

    Detta är ett värde som ges till helljus och extraljus. Enligt ECE-bestämmelser får inte referenstalet övertiga en övre gräns på 100 – på ett fordon.

    Ref. finns tryckt i glaset på alla godkända lampor.

    Det är också ett bra värde på hur mycket ljus man får ur en lampa. Desto högre värde, desto mer ljus.
    Detta värde är en blandning av flera mätvärden – såsom styrka och hur långt lampan lyser i förhållande till bredd.

    Sverige har ett undantag från dessa regler och har endast krav på E-märkta strålkastare.

  • Kommer denna lampa ge störningar i mitt fordon?

    Det går inte att svara på om det stör eller inte, på grund av att alla bilar reagerar olika på typer av belysning.

    Detta beror på fordonets elsystem och ”renheten” i fordonets el osv.

    Det enda som gäller är att prova.

    Se till att alla kopplingar är bra gjorda och att lampan är ordentligt jordad.

  • Xenonkonvertering och besiktning? Funkar det?

    Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning.

    Bilar som har orginal xenon har denna utrustning. Denna typ av utrustning går att eftermontera men det är oekonomiskt.

    Xenonljus i dimljus är otillåtet enligt svensk bilprovning.

  • Är denna stylinglampa godkänd som positionsljus?

    Alla lampor vi kallar ”styling” är ej E-märkta och skall ses som ren dekorativ belysning.

  • LED-Extraljus, är det nåt att ha?

    Sedan ett par år har LED-tekniken varit så utvecklad att den på allvar blivit ett fullgott alternativ till Xenon. Allteftersom tillverkningsvolymerna går upp, och priserna ner, blir de allt mer intressanta.

    En LED har inga rörliga delar och håller, i rätt konstruktion, längre än sina föregångare Halogen och Xenon.

  • Epistar och Cree, vad är det?

    Epistar är världens största tillverkare av röda och orangea LED chip och en av världens största av vita LED chip.

    CREE är marknadsledande när det gäller LED teknik.

    Så om din lampa innehåller LED chip från någon av dessa så har du det bästa som går att köpa. Det finns massor av andra tillverkare av LED chip som naturligtvis försöker matcha de marknadsledande företagen Epistar och CREE få lyckas men OSRAM är en av dom som klarar av att producera samma kvalitet.

  • Skillnad mellan isolerad och oisolerad ruta?

    En oisolerad ruta är lika tjock som en vanlig sidoruta i en bil, medan en isolerad ruta är minst dubbelt så tjock och består oftast av två rutor som sitter ihop.

  • (ÅF2) vad betyder det?

    Det är information till våra Återförsäljare om förpackningsstorlekar.

  • Får jag använda bilder och text från Strands.se på min hemsida eller på annat sätt?

    Alla bilder du ser på hemsidan är skyddat enligt upphovsrätten. Det är inte tillåtet att kopiera produktbilder, miljöbilder eller annan material från hemsidan utan vår tillåtelse. Materialet är antingen vårt eget eller så har vi tillstånd att använda det. Vill ni använda våra bilder kontakta oss först.

  • Vad är en LED Bar?

    En led bar fungerar som ett avlångt extraljus och är en kort eller en lång
    Uppsättning av led-dioder som har stark ljusstyrka. Oftast är dioderna
    Omringade av reflektorer, men även linser är vanligt.

    LED bars är diskreta och går att montera på många olika sätt. På taket, under eller
    över registreringsskylten, bakom grillen osv. Det finns också kurvade LED-ramper som
    är formade som bågar för att få mer ljus på sidorna och för en snyggare montering då rampen följer bilens form.
    Längd på rampen väljer du beroende på vart på fordonet du vill montera den.

    Varför välja en led bar?
    Ofta är standardljuset på bilar dåligt, det räcker det inte med att byta till bättre glödlampor.
    Då är en LED bar ett bra alternativ eftersom den är diskret och kraftfull.
    De är inte enbart till för personbilen, utan kan också sättas på lastbil, ATV, tunga fordon och osv.

    Vad behövs vid montering?
    Om du vill montera den på ett enkelt, snyggt och säkert sätt som inte ger några skador på ditt fordon bör du använda ett fäste anpassat för LED bars. Det är vanligt att sätta fästet bakom registreringsskylten, då det är lätt att återställa om du vill ta bort den.

  • Vad är en arbetslampa?

    Arbetsbelysning är en lampa som vanligtvis monteras på ett arbetsfordon för att få rätt ljus i rätt vinkel.

    Arbetsfordon brukar ofta vistas i miljöer där lamporna får ta mycket stryk i form av vibrationer och stötar, därför är just LED-lampor ett bra alternativ eftersom de är väldigt tåliga.
    Kör du fordonsmaskiner i skogen eller där det inte finns någon annan belysning så vet du att bra fordonsbelysning är ett måste. Arbetslampor kommer i olika former med olika mycket spridning.

    Det finns även arbetslampor som är speciellt ämnade för att användas som backljus. Dessa lampor är speciellt testade och godkända för att användas som backlampor.

  • Vad är ett extraljus?

    Ett extraljus är precis som det låter, en extra lampa som monteras fram på bilen för att ge mer ljus. Extraljus kommer i olika former med olika mycket ljus. De finns i ljusteknikerna halogen, led och xenon.Vilken av teknikerna du föredrar är en smaksak. Att addera extraljus till ditt fordon gör en avsevärd skillnad mot att enbart köra med fordonets ursprungliga ljus. Ökad synlighet är ökad säkerhet. Förutom bättre belysning ger extraljus ditt fordon ett tilltalande utseende

    Vad behöver jag för att montera extraljus?

    Vi erbjuder alla tillbehör du behöver för att montera ljusen på bästa sätt.

    Extraljushållare finns för två eller tre extraljus. Hållaren sätts bakom registrerings- skylten och sedan kan ljusen monteras och justeras.

    Ledningssats kopplas från lamporna till batteriet för att få styrström så att extraljusen aktiveras tillsammans med helljuset.

    Toppstag finns för två eller tre extraljus. Skruvas fast på lamporna och fordonet (oftast på grillen) för att stabilisera lamporna. Stagen motverkar att ljusen ändrar position vid vibrationer, eller att de vibrerar så mycket att lampan går sönder.

    Universalbågen fyller samma funktion som extraljushållaren, men blir mer tilltalande då extraljusen sitter monterad på en båge i aluminium.

    Känner du dig inte tillräckligt händig för att montera på dem själv så erbjuder de flesta verkstäder monteringshjälp.

     

  • Vad är ett varningsljus?

    Varningsbelysning är blinkande lampor som varnar för andra att du är här, något som är viktigt vid exempelvis vägarbete. Varningsbelysning kan komma i olika former och ljustekniker. Det finns roterande varningsljus som monteras på taket med hjälp av magneter, skruvar eller stångfäste

    Dessa är vanligast i LED-utförande och har flera olika blixtmönster men förekommer också i enklare varianter med vanlig glödlampa och roterande spegel. Det finns även LED-blixtljus som är mycket mindre och därför lämpliga att montera på sidan, fram eller bak på fordonet.

  • Vad är en sidomarkering?

    Sidomarkeringar upplyser dina medtrafikanter om ditt fordon när det observeras från sidan, där av namnet ”sidomarkering”.
    Ljuset från en sådan lampa är alltid riktat vinkelrätt från fordonet, detta skiljer sig från andra lampor som lyser parallellt med färdmedlet. Sidomarkeringar karakteriseras av sitt orangea sken.

    Sidomarkeringar utnyttjar den allt vanligare LED-tekniken. LED ger lamporna en längre livstid och ett tydligare ljus.

    Vi värnar om din säkerhet, våra sidomarkeringar är tillverkade av robusta och pålitliga material som garanterar din synlighet på Europas vägar. Sidomarkeringarna kommer i olika storlekar och former för passa just dina behov.

  • Vad är ett positionsljus?

    Positionsljus placeras på det sätt så att de vita lamporna riktas framåt och de röda riktas bakåt. Deras uppgift är att upplysa medtrafikanter om fordonets närvaro. Positionsljusen finns i flera olika modeller.

  • Vad är en baklykta?

    En baklykta monteras bak på fordonet och emitterar ett ljussken parallellt med färdmedlet. Detta ljus har som uppgift att upplysa andra trafikanter om din bils position när den iakttas bakifrån.
    Baklampan är ofta utrustad med flera funktioner, bromsljus, bakljus, dimljus, backljus och blinkers är funktioner som ofta kombineras med varandra.

  • Vilka olika ljustekniker finns det?

    Halogen

    Halogen har en kort livstid i jämförelse med led och xenon (cirka 500 timmar vid normala förhållanden).

    Kostnaden per enhet är betydligt lägre än xenon och led. Högre strömförbrukning och mindre ljusutsläpp jämfört med led- och xenonlampor.

    Xenon

    Xenon/hid (high intensity discharge) har längre livslängd än halogenlampor och är mer effektiva eftersom de förbrukar mindre ström (livstid upp till 6000 timmar).

    LED

    Fördelarna med LED-belysning är många – till skillnad mot främst halogen men även xenon, har LED-belysning en mycket lång livstid och är okänslig för vibrationer. Led har även låg strömförbrukning och kort upptändningstid.

     

  • Vad är lumen och lux?

    Lumen
    (ljusflöde, lm)
    Lumen är ett utav de vanligaste måtten som används för att jämföra ljusstyrkan på olika enheter. Lumen mäter ljusflödet från en ljuskälla totalt i alla riktningar. Lumenvärdet påverkas inte av reflektorns yta eller av formen på ljuskäglan.

    LUX
    (illuminans, lx)
    LUX är enheten för illuminansen, hur mycket en yta belyses. 1 lux = 1 lm/m2.
    LUX anger ljusstyrkan vid en specifik punkt. Tex. 1 LUX på 705m.

  • Vad är Kelvin?

    Vitt är inte bara vitt. Färgtemperaturen avgör hur det mänskliga ögat uppfattar vitt.
    Ju lägre färgtemperatur som en lampa avger, desto gulare kommer ljuset att verka och tvärtom.
    En hög färgtemperatur ger vad som kallas för ett kallt ljus där det vita framträder mycket skarpt och passar bra där arbete ska utföras, även på vägar. Vi har testat fram den optimala temperaturen för varje lampa. Ett högre tal innebär inte automatiskt en bättre lampa. Färgtemperaturen varierar för vilket ändamål belysningen är till för.

  • Vilka olika sorters ljusbilder finns det?

    Ljusbilden på ett extraljus styrs av utformningen på reflektor eller glas, fjärr ger en ljusbild av samma karaktär som det vanliga helljuset men längre och bredare, pencil ger en lång och smal ljusbild.

    FLOOD/FJÄRR – Är en bred ljusbild.

    PENCIL/SPOT – Är en fokuserad, lång och smal ljusbild.

    COMBO/KOMBO
    Är en kombinations-ljusbild med inslag utav både pencil och flood.>

  • Vad innebär ECE-reglementet?

    All belysning till bilen inklusive extraljus måste sedan 1/1 2005 vara EU-godkända. 
    Har du en bil som är äldre än 1/1 2005 kan man hävda att extraljusen monterats innan dess, reglerna gäller inte retroaktivt. Men det är upp till var och en hur man förhåller sig till bestämmelserna.

    E-märkningen gäller både armatur med ljuskälla samt kringutrustning, allt ska vara e-märkt som helhet. E-märkningen anger inte bara ett godkännande ljusmässigt, utan också vad det är godkänt som. Bara för att en lampa är E-godkänd så kan man inte använda den till vad som helst. Felaktig kombination är olaglig. Tex. En E-märkt sidomarkeringslampa kan inte användas som ett främre positionsljus, där får enbart en E-märkt godkänd positionsljuslampa användas.

    E-märkningen intygar alltså att belysningen är anpassad för rätt ändamål. Tex. kan de mest extrema extraljusen ej vara godkända på grund av att de har passerat gränsen för vad som är rimligt. Ljuset kan vara så oerhört skarpt och råkar man blicka in i en sådan på för nära håll finns risk för ögonskador. Ingen vill möta en bil med sådana ljus tända på ett backkrön. Det är därför lampor med den här räckvidden inte är E-märkta, det vill säga inte godkända. Även om de ändå säljs och används av långtradare, rallybilar och bilister i de norra delarna av landet.

    Ej E-märkta billampor får alltså enligt lag ej användas i trafik. I praktiken är det dock sällan trafikpolisen har några synpunkter på E-märkningen eftersom vi i Sverige inte räknar referenstal och kan ha hur många extraljus vi vill.

    ECE R3                  Reflexer
    ECE R4                  Nummerskyltsbelysning
    ECE R6                  Blinkers fram, bak och på sidorna
    ECE R7                  Positions-, bak-, broms- och breddmarkeringslyktor
    ECE R19                Dimstrålkastare
    ECE R23                Backljus
    ECE R38                Dimbakljus
    ECE R65                Varningsljus
    ECE R77                Parkeringsljus fram och bak
    ECE R87                Varselljus
    ECE R91                Sidomarkeringsljus
    ECE R98                Xenon-strålkastare (extraljus)
    ECE R112              Halogen och LED-strålkastare (extraljus)

     

  • Vad är ett referenstal?

    Referenstal är ett värde som finns till alla E-märkta helljus och extraljus. Enligt ECE-bestämmelser får det samlade referenstalet på helljus och extraljus inte överstiga 100 på ett fordon.

    Referenstal finns tryckt i glaset på alla godkända lampor. Det är också ett bra indikationsvärde på hur mycket ljus man får ur en lampa. Desto högre värde, desto mer ljus och starkare belysning. Värdet är blandning av flera mätvärden tex. styrka, räckvidd och hur långt lampan lyser i förhållande till bredden.

    Sverige har ett nationellt undantag från dessa regler om referenstal, kravet på att all belysning ska vara E-märkt kvarstår dock. Det finns alltså ingen begränsning på referenstal, man kan därför installera obegränsat antal extraljus på sitt fordon. Utomlands finns begränsningar i referenstal och därför är det en bra idé om extraljusen är urkopplingsbara om man kör utanför Sveriges gränser och överstiger referenstalets gränser.

  • Vad innebär IP-klassning?

    IP-skyddsklassen anger hur motståndskraftig produkten är.
    Detta är en internationell skyddsgrad och specificerar vilket skydd produkten har mot inträngande av fasta eller flytande främmande ämnen, t.ex. damm eller vatten.

    Nedan följer en förklaring på de olika IP-klasserna.

    Första siffran (skydd mot strömförande delar):
    5 = Dammskyddad
    6 = Dammtät

    Andra siffran (skydd mot vatten):
    5      = Skyddad mot spolande vatten från munstycke.
    6      = Skyddad mot kraftig överspolning av vatten.
    7      = Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
    8      = Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.
    9(K) = Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.

    Exempel: IP66 –dammtät och skyddad mot kraftig överspolning av vatten.